Het geklik van mijn hakken op de vloer terwijl ik in mijn grijze jurkje strijdvaardig naar de vergaderzaal marcheerde; het voelde bijna als thuiskomen. Ergens in mij schuilt er dus nog steeds een kantoordiva, en die deinst gelukkig niet terug voor een presentatie van 4 uur.

Ik gaf onlangs 2 nieuwe workshops en daar heb ik weer veel van geleerd. Dat je best op het laatste moment nog iets kunt wijzigen in je presentatie, maar dat je dan niet de spellingcontrole moet vergeten bijvoorbeeld. Dat je nieuwsbrief willen schrijven op de avond voor je workshop een volkomen onrealistisch doel is đŸ˜‰ Om over het afstoffen van mijn site nog maar te zwijgen…

Over stof gesproken; tijdens een van de workshops hadden we het over imago’s waar wel eens een poetsdoek overheen mocht. Er was te weinig interactie met de doelgroep en dus moest alles frisser en fruitiger volgens sommige deelnemers. Het idee dat ‘jong en dynamisch’ het antwoord is op al je marketing- en communicatieproblemen zie en hoor ik veel. Maar of het ook waar is?

Grootouders

Mensen zijn in essentie kuddedieren, we overleven in groepen. Dat betekent dat mensen boven alles geĂ¯nteresseerd zijn in andere mensen. En als we die mensen aardig vinden, dan is het niet zo belangrijk of ze ‘hip en modern’ zijn of een tikkeltje gedateerd. Vraag jezelf eens af bij wie je liever op de koffie gaat. Een arrogante yup met de emotionele ontwikkeling van een pantoffeldiertje die alleen maar over zichzelf praat? Of je lieve oma van 84 die je al je hele leven kent en die oprecht blij is om je te zien?

Jong en dynamisch klinkt prachtig, maar als mensen je niet mogen dan houdt het op. Persoonlijkheid is alles, ook als het om je bedrijf gaat. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je nu maar gewoon stil moet gaan staan. Maar wat je ook doet, en wat je ook opfrist; vergeet vooral niet heel erg jezelf te zijn. Want daarmee trek je mensen pas echt over de streep.

 


Ter ere van de opgefriste site, heb ik de tekst van een van mijn nieuwsbrieven herschreven tot blog. Wil jij ook gratis en voor nop praktische adviezen krijgen waarmee jij je teksten kunt verbeteren? Schrijf je dan nu in!