Soms is schrijven het allerergste wat er is. Als je naar een leeg scherm staart en de cursor je lijkt uit te dagen door stug te blijven knipperen. Als de woorden zich niet in je hoofd willen vormen. Of nog erger, als ze dat wel doen en dan ook nog eens onbeschrijfelijk goed klinken…. tot je ze op papier zet en de schitterende proza in je hoofd in werkelijkheid één doffe ellende blijkt te zijn.

Hoe anders is het als je iets persoonlijk schrijft. Een ansichtkaartje vanaf het vakantieadres, een mailtje naar een goede vriendin, of een mooie brief naar een militair op uitzending. Dat gaat vaak een stuk makkelijker. En het leest meestal ook nog een stuk fijner.

Is het omdat de lat veel lager ligt? Omdat je je niet druk hoeft te maken om grammatica, marketing of SEO? Omdat de toekomst van je bedrijf niet afhangt van de perfectie van die ene alinea?

Ongetwijfeld.

Maar er is nog iets. Iets zo onvoorstelbaar simpels en overdonderend effectief dat ik het gerust een gouden schrijftip zou durven noemen als ik dat soort clichétermen zou gebruiken.

De lezer.

Het schrijven van een zakelijke tekst lijkt vaak nog het meeste op het geven van een bedrijfspresentatie aan 100 willekeurige vreemden. Je weet niet wie ze zijn, waar ze wakker van liggen of welke stijl hen het meeste aanspreekt dus hou je alles maar zo neutraal en algemeen mogelijk in de hoop dat er niemand op je afknapt. Of wegloopt. Brrr

En misschien lukt je dat heel aardig. Misschien ergert echt helemaal niemand van die 100 mensen zich aan jouw woordkeuze. Maar veel belangrijker is natuurlijk de vraag: Hoeveel van die 100 mensen zijn er verliefd op je geworden? Nee, niet in de zin dat ze subiet een huis met je willen kopen en kinderen met je willen krijgen. Maar wel zo verliefd dat ze geen dag langer door het leven willen stappen zonder jouw diensten of producten. Zo hoteldebotel dat ze iedereen over je willen vertellen. Een explosie van platonische vlinders.

Nou?

Het geheim van persoonlijke correspondentie (mooi woord vind ik dat; correspondentie) is dat je weet voor wie je schrijft. Je weet precies welk detail van je vakantie je op die ansichtkaart gaat krabbelen, welke grappen je vriendin kan waarderen of wat die militair wil weten over het thuisfront. Je hebt een beeld van hen in je hoofd, je ziet ze glimlachen, je hoort hun vervolgvragen. Kortom; je weet wie je lezer is en wat hij wil lezen. En o ja, je bent niet bang dat ze meteen bij je weglopen als je één keertje niet op je allerbest bent. Dat geeft een heleboel ontspanning, plus rust en ruimte om jezelf te zijn. Waardoor je de allerleukste versie van jezelf bent die je maar kunt zijn. De versie waar mensen op verliefd worden.

Schrijven voor een anonieme massa levert zelden de sprankelende, prikkelende teksten op die mensen als een blok voor jou laten vallen. Dus zorg dat je altijd precies weet voor wie je schrijft. Bedenk wie je publiek is en breng dat terug naar 1 persoon. Is het een man of een vrouw? Getrouwd? Kinderen? Waar ligt hij wakker van ’s nachts? Wat drijft haar? Hoe praat je lezer, welke woorden gebruikt hij? Welke steekwoorden omschrijven haar het beste?

Neem je ideale klant als uitgangspositie, of doe een steekproef onder je bestaande klanten/lezers. Gebruik al deze gegevens om een beeld te scheppen van jouw lezer. Verzin ook een naam voor je lezer, en vergeet niet te bedenken hoe hij eruit ziet. Hoe meer details hoe beter. Maak desnoods een tekening, collage of moodboard om je te helpen. En schrijf vanaf nu al je teksten voor deze lezer, en alleen voor deze lezer. Vergeet de rest van de wereld.

Gaan deze teksten de hele wereld aanspreken? Nope.
Want dat soort teksten bestaan niet.

Zullen deze teksten sommige mensen afschrikken? Echt wel.
Zoals vrijwel alle goede teksten dat doen.

Wat er overblijft is jouw eigen unieke doelgroep. Precies de (niet meer zo) anonieme massa die je hoopte te bereiken.

 


Gratis inspiratiesessie Een half uur lang sparren met mij over jouw bedrijf, en dan vooral over tekstschrijven en online marketing. Ik kijk met je mee, we bespreken wat er beter kan, je krijgt tips en adviezen en/of we bedenken onderwerpen voor je blog of nieuwsbrief. Klinkt goed toch? Ik geef maar liefst 3 gratis inspiratiesessies weg dus vul nu gelijk de vragenlijst in en maak ook kans op 30 minuten gratis coaching!