Laatst struikelde ik weer eens over een LinkedIn-groep-spammer.

Een wattes?

Een persoon die lid is van tig groepen op LinkedIn om vervolgens in elke groep discussies te openen die enkel bestaan uit een titel en een link naar zijn of haar eigen site. Van het type: “Uggs, ja of nee? Zie mijn blog voor mijn mening” of “Hoe zet je koffie? Zie mijn blog voor tips!”. Het doel is duidelijk; zo veel mogelijk hits krijgen op de eigen website. Ze willen niet echt weten hoe ik over Uggs denk en of ik als ondernemer worstel met het dilemma van koffie zetten.

Niet dat iemand daar mee zou kunnen worstelen natuurlijk. Koffie zetten dat moet je gewoon doen. Vaak. En veel. En dan even vragen of ik ook een bakkie lust.

 

Ongegeneerd jezelf promoten.

Niet alle ondernemers begrijpen waarom dit een probleem zou zijn. Deze mensen gebruiken hun zakelijke Twitter-account uitsluitend om het over hun eigen bedrijf te hebben en de bedrijfspagina van Facebook enkel om updates over hun eigen diensten en producten te plaatsen.

Deze mensen begrijpen het niet zo goed.

Grappig sandwichbord

Jezelf zijn is soms ook hele goede promotie

Stel je voor: het is vrijdagavond en je hebt met een goede vriend afgesproken in de kroeg. Er is deze week van alles bij hem op het werk gebeurd en hij vertelt voluit. Jij luistert uiteraard vol aandacht want daar ben je vrienden voor. Een week later zitten jullie weer in de kroeg en wederom ratelt je vriend maar door over zichzelf. Jij krijgt er geen speld tussen. De week daarop idem dito. En die week daarna ook.

Hij begint niet over jullie gezamenlijke interesses. Hij luistert nauwelijks naar je antwoorden. En als hij al vraagt hoe het met jou gaat dan is dat enkel als inleiding op een verhaal over zichzelf.

Spontaan heb jij achtereenvolgens een verjaardag, een vergadering, een heel belangrijk etentje en een afspraak bij de kapper. Allemaal op vrijdagavond.

“Ja echt, ik vind het ook heel vervelend dat ik niet kan komen.”

Kuch

Met social media werkt het net zo. Ja, ook als je een bedrijf bent. Af en toe voluit over je eigen producten of diensten praten is helemaal niet erg. We verwachten het van je, we gunnen het je, en als je het goed brengt vinden we het nog leuk ook. Maar begin niet elk gesprek met een advertentie om vervolgens te eindigen met een offerte. Heb het ook eens over onze gezamenlijke interesses. Attendeer me eens op een stuk dat niet op jouw eigen website staat. Gewoon, omdat we vrienden zijn. Omdat het interessant zou kunnen zijn voor mij.

 

Een online sandwichbord.

Ik wil je aardig vinden. En om je aardig te kunnen vinden moet ik kunnen zien dat je meer bent dan alleen een wandelende advertentie.

Het heet immers niet voor niets social media. Het wordt pas leuk als je echt sociaal bent. Als je persoonlijk wordt, het gesprek aangaat en dingen met ons deelt. Dus gebruik je Twitter-tijdlijn niet enkel als megafoon, je Facebookpagina niet uitsluitend als billboard en je LinkedIn-account niet alleen als linkdump. Deel, luister, aai, kietel, verras en lach. Samen met ons. Dan lezen we echt je blog wel.

 

Beloofd.